moissoNB1

 

DEMOPHAGIA? (2020-) 30 paintings

 

The moissoNB1 series (contraction of "harvest" (translated from WIN) and NB1 (color code of INDIGO) refers to Windigo (Algonquian myth).

 

The scenography of the series will bring to the eyes of the public works composed of several elements. There will be the painted work (A), and, in the direction of movement, a blank support flanked by a QR code (B), a pen (C).

 

A / THE PAINTED WORK:

The common point of each of these paintings remains in the presence of a more or less central character in a gray costume, sometimes bluish, reminiscent of the ashy gray skin of Windigo *. Each of the figures is linked to a background that can be united, or signifying a specific humanitarian or ecological context. The subject, whose blackened face is adorned with horns, like the mythological character of the Algonquins, recalls the character of the man of power. The shape of the horns is linked to the landscape painted in the background.

Works from the moissoNB1 series will be offered to the public. They signify the artist's point of view, a point of view of a given situation denounced with this historical medium of the plastic arts.

 

B / FREE SUPPORT AND QR CODE:

This conjunctural space offers both the possibility for the spectator to register his point of view and to access details on the postulate of the artist’s expression through the QR Code. This code readable by a cell phone scan refers to a direct video link of the work adjacent to the medium.

 

C / THE PEN:

This tool edited for the exhibition is placed next to the free support

 

​DEMOPHAGIE?  (2020-) 30 peintures

La série moissoNB1 (contraction de "moisson" (traduit de WIN) et de NB1 (code couleur de l’INDIGO) fait référence au Windigo (mythe Algonquien) . 

La scénographie de la série portera au regard du public des oeuvres composées de plusieurs éléments. Il y aura l’oeuvre peinte (A), et, dans le sens du déplacement un support vierge flanquée d’un QR code (B), un stylo (C).

A/ L’OEUVRE PEINTE :

    Le point commun de chacune de ces toiles demeure dans la présence d’un personnage plus ou moins central en costume gris, parfois bleuté, rappelant  la peau grise cendrée du Windigo*. Chacune des figures est mise en relation avec un fond qui peut être uni, ou signifiant un contexte humanitaire ou écologique précis. Le sujet dont le visage noirci est orné de cornes à l’instar du personnage mythologique des Algonquins, rappelle le caractère de l’homme de pouvoir. La forme des cornes, elle, est liée au paysage peint en fond.

    Les oeuvres issues de la série moissoNB1 seront proposées au public. Elles signifient le propos de l’artiste, un point de vue d’une situation donnée et dénoncée avec ce support historique des arts plastiques. 

B/ SUPPORT LIBRE ET QR CODE :

    Cet espace conjoncturel propose à la fois la possibilité au spectateur d’y inscrire son point de vue et d’accéder à des précisions sur le postulat de l’expression de l’artiste au travers du QR Code. Ce code lisible par scan du téléphone portable renvoie vers un lien direct vidéo de l’œuvre voisine du support.

C/ LE STYLO :

    Cet outil édité pour l’exposition est placé à côté du support libre.

scénographie.png